ANWB-reis 2007  Zweden - Finland

door Rien Mellaard

Dag 1     Dinsdag 8 mei 2007

Hellevoetsluis naar Hesedorf     469 km

Voorspoedige reis, de laatste 15 km een stortbui. We staan op de Waldbad camping, die bij de vorige reis onze startplaats was. Het restaurant op de camping was open dus zijn we er weer lekker wezen  eten.

Dag 2     Woensdag 9 mei 2007

Hesedorf naar Roskilde      381 km

Ook deze etappe verliep weer voorspoedig zonder files. Zelfs de boot in Putgarden konden we direct oprijden en hij vertrok ook gelijk.
Op de camping  werden  we hartelijk ontvangen door de reisbegeleiders en maakten we al kennis met een aantal mede reizigers.
Vandaag  een bijna hele dag droog met alleen  een klein  buitje onderweg, maar met 11 graden  wel wat fris.

Dag 3    Donderdag 10 mei 2007

De dag begon met aardig weer maar in de loop van de ochtend begonnen er toch wat buitjes te komen en warm was het nog niet, de 11 graden werd maar net gehaald. Een mooie dag om lekker uit te rusten van de afgelopen 2 dagen. Na het avondeten nog even een flinke wandeling wezen maken. Toen  we langs het water liepen  zagen  we daar een heleboel op afstand  bestuurde model zeilbootjes varen, wat met de flinke wind een spectaculair gezicht was.

Dag 4     Vrijdag 11 mei 2007

De dag begon met wat regen, maar het werd toch nog af en toe droog en de temperatuur kwam ook nog op de 14 graden. We hebben de dag doorgebracht met boodschappen doen tanken en vooral veel praten en kennis maken met onze reisgenoten.
In de avond was er door onze begeleiders een koffie bijeenkomst georganiseerd in een gebouwtje van de camping wat heel erg gezellig was.

dag 5     Zaterdag 12 mei 2007

Begin van de reis

De dag begon met uitbundige zonneschijn maar laat in de middag  vielen er toch nog een paar  spatjes regen. De temperatuur was met 15 graden niet slecht. In de middag nog een stuk langs het water wezen wandelen.
Om 18.00 uur moesten we gereed staan bij de ingang van de camping om naar het welkomst diner te gaan.

Met de bus werden we naar Café Restaurant Snekken gebracht . We kregen daar een buffet voorgeschoteld  wat ons goed smaakte. Verder was het een gezellige avond.
Bij aankomst op de camping werden de dames alvast verrast met een presentje voor moederdag.

DAG 6     Zondag 13 mei 2007

Roskilde naar Smålandsstenar       290 km

Moederdag

Om 09.00 uur vertrokken voor de kleine 300 km van vandaag. Het eerste hoogtepunt  was de Öresundbrug die ons naar Zweden bracht. Het laatste  stuk van de reis werd de natuur al wat mooier. We vertrokken met wat somber weer maar in de loop van de dag knapte het nog aardig op en kwam toch nog wat zon en met 15° was het nog aardig  weer.

Dag 7     Maandag 14 mei 2007

Smålandsstenar naar Vadstena      195 Km

Vandaag  vertrokken we al met zon, alleen stond er wel wat meer wind. Al na 8 km moesten we flink vaart minderen voor een eland die op zijn gemak de weg overstak.
Na aankomst zijn we heerlijk  in de zon voor de caravan gaan zitten de temperatuur was met 19° prima.

Dag 8     Dinsdag 15 mei 2007

Vandaag even in het dorpje rondgekeken en gelijk wat boodschappen gedaan. Het was vandaag mooi zonnig weer maar er stond veel wind waardoor het wat fris aanvoelde en je niet buiten kon zitten daarom het “Happy hour”maar uitgesteld naar morgen. Vanavond voor de eerste keer Jeu des Boules gespeeld met winterjas aan het was met die wind erg koud.

Dag 9     Woensdag 16 mei 2006

Vadstena naar Örebro      109 km

Vandaag mooi weer 17° en veel minder wind. Een mooie korte rit met een heel afwisselend landschap. We waren vroeg op de camping en na het neerzetten van de caravan zijn we eerst even boodschappen gaan doen omdat daar de eerste paar dagen weinig gelegenheid voor is.
Om 17.00 uur was het verzamelen bij de vlag voor het eerste “Happy hour” wat nu wel door kon gaan omdat het erg lekker weer was

Dag 10      Donderdag 17 mei 2007    Hemelvaartsdag

Toen we wakker werden was het bewolkt en al snel ging het regenen wat het de hele dag bleef doen.
Om 18.15 gingen we in de regen lopend op pad naar restaurant  Efeze waar we gingen dineren. Het was een gezellige avond en het eten smaakte  ook nog goed.

Dag 11     Vrijdag 18 mei 2007

Örebro naar Rättvik      240 km.

Het was weer droog en de temperatuur  was ook weer wat beter. De wegen beginnen nu wat rustiger te worden dus is er weer wat meer tijd om ook een naar de mooie natuur te kijken.
Na het eten zijn we nog even een wandeling door het dorpje wezen maken.

Dag 12     Zaterdag 19 mei 2007.

Vandaag stond er een rondrit om het Siljanmeer op het programma. We vertrokken nog met wat regen maar half in de ochtend  kwam de zon door en werd het nog lekker weer met wel wat veel wind. De eerste stop was bij Nusnäs waar we een fabriek  bezochten waar ze Darlanapaardjes maken. Daarna dronken we koffie op het eiland Sollerön waar ook een museum is waar ze spullen  tentoonstellen die uit Viking graven afkomstig  zijn. Daarna op weg naar Siljansnäs en de Bjökberget waar we een natuurreservaat bezochten. Toen was het tijd om voor de innerlijke  mens te zorgen en gingen we op weg naar Tällberg waar we in het gelijknamige restaurant Smögasbrod gingen eten. Dit was een buffet met allerlei  koude en warme gerechten wat ons prima smaakte. Na het eten weer terug naar Rättvik waar nog een bezoek brachten aan de kerk van het dorpje. Hierna werden weer op de camping terug gebracht. Mede door de uitstekende chauffeur was het een mooie dag

Dag 13     Zondag 20 mei 2007.

Nog steeds veel wind maar verder wel aardig weer.
Nog even boodschappen wezen doen en diesel getankt. Daarna nog wat wezen toeren in de omgeving.
Na het eten speelden we de eerste ronde jeu de boules.

Dag 14     Maandag 21 mei 2007

Rättvik naar Sveg      186 km

Een schitterende tocht met veel natuurschoon en hobbelige wegen. Na aankomst gelijk even in het plaatsje rondgekeken en brood gehaald. `s Avonds weer eens molka gespeeld.

Dag 15     Dinsdag 22 mei 2007

Sveg naar Frösön      182 km.

Ook dit was weer een prachtige rit die we op ons gemak hebben gereden. De dag begon met mooi weer maar in de avond kregen we een paar buitjes.

Dag 16     Woensdag  23 mei 2007

Weer mooi weer en aan het eind van de middag een buitje.
Vandaag hebben we een bezoek gebracht aan het Jamtli museum. Een soort openlucht museum, wel aardig om te zien. We begonnen daar met koffie waarna we door een gids rondgeleid werden. Daarna kregen we daar een lunch in de vorm van een buffet. Na de lunch konden we op eigen gelegenheid het buiten gebeuren van het museum bekijken. Na afloop zij we nog even het stadje ingereden.

Dag 17     Donderdag 24 mei 2007

Weer aardig weer met in de middag een klein buitje. Rondrit in de omgeving gemaakt, veelal over gravel wegen. `Avonds speelden we nog een ronde Jeu des boules.

Dag 18     Vrijdag  25 mei 2007

Frösön naar Höting      221 km

Een prachtige rit met mooi weer, met 30 km gravel weg.
Met de beheerder van de camping een rit door de bossen gemaakt opzoek naar elanden maar helaas niets gevonden, maar dit is niet zo vreemd als je met 10 auto’s door de bossen raast.

Dag 19     Zaterdag 26 mei 2007

Höting naar Arvidsjaur      305 km

Weer een lange en heel mooie rit met veel natuurschoon en kleine dorpjes. Onderweg veel rendieren en 1 eland gezien. Op de camping lagen nog grote hopen sneeuw. Nog maar eens een ronde jeu des boules gespeeld.
Vandaag heel mooi weer met een temperatuur van 14°C.

Dag 20     Zondag 27 mei 2007   Pinksteren

Mooi weer vandaag. Een grote rondrit gemaakte van 150 km, hoofdzakelijk over grind en gravel wegen. Veel rendieren gezien en gefotografeerd.
`Avonds een diner in Hotel Laponia. Op het menu stond rendiervlees, dat was natuurlijk te verwachten in Lapland.

Dag 21     Maandag 28 mei 2007

Arvidsjaur naar Luleå      173 km

Vandaag weer een korte rit met mooi weer (20°) en weer rendieren waar we zelfs een keer in de remmen moesten omdat ze de weg overstaken. `Avonds speelden we nog een ronde Jeu des boules.

Dag 22     Dinsdag 29 mei 2007

Vandaag een rustdag lekker lui in de zon. Nog even boodschappen gedaan en getankt waarbij we de laatste kronen opgemaakt hebben, morgen zijn we weer in Eroland.
Het avondeten werd verzorgd door de begeleiding in de vorm van een barbecue met zalm, salade en stokbrood, en natuurlijk niet vergeten de wijn. Het was prima geregeld en het smaakte fantastisch.

Dag 23     Woensdag 30 mei 2007

Luleå naar Rovaniemi      298 km

Een wat eentonige rit waarbij we Zweden verlieten en aan het Finse gedeelte van de reis begonnen. Eerst de klok een uur vooruit omdat Finland in een andere tijdzone ligt.  We reden langs de Sampo (een ijsbreker) waar we ook nog een rondleiding konden krijgen. Op het laatste gedeelte zagen we toch noch wat rendieren. Op de camping waar we moesten zijn konden we wegens wateroverlast niet terecht waardoor we naar een andere moesten uitwijken. Dit was een mooie camping met leuke plaatsen en goede voorzieningen.
Om 20.00 uur weer een borrel bij de vlag als welkomst in Finland en tevens vierden we de verjaardag van beide toeristische begeleiders die op dezelfde dag jarig zijn.
Vandaag mooi weer 22°C.

Dag 24     Donderdag 31 mei 2007

Vandaag een excursie. We begonnen met een bezoek aan de kerstman, we ook nog een bezoek brachten aan een museum over het leven van mens en dier in Lapland. Ook nog even kijken in de niet te missen souvenir winkeltjes en natuurlijk een foto op de poolcirkel. Ook de koffie genoten we in het dorp van de kerstman. Daarna op weg naar het Artic centrum waar we ook een schitterende foto serie zagen over de arctische natuur met daarbij natuurlijk het noorder licht. Daarna reden we nog naar een klein openlucht museum waar zagen hoe de mensen hier vroeger woonden en welke hulpmiddelen ze gebruikten. Toen op naar de lunch die we gebruikten in restaurant Valde Mari vlakbij de camping. Hierna bezochten we nog de kerk van Rovamieni en nadat de gids de dames had laten zien waar de winkelstraten waren, werden we weer bij de camping afgezet.
Weer een leuke dag met mooi weer 16°C.

Dag25     Vrijdag 1 juni 2007

Vandaag weer een rustdag, eerst boodschappen gedaan en wat diesel getankt. Na de middag naar het stadje gewandeld en wat souveniers gekocht. Voor het avondeten met 9 personen pannenkoeken gebakken en natuurlijk gegeten.
Daarna moest er weer jeu de boules gespeeld worden en daarna zelfs nog een spelletje molka. Vandaag weer een dag met heel mooi weer (18°C)

Dag 26     Zaterdag 2 juni 2007

Rovaniemi naar Kuusamo      358 km

Even een stukje verkeerd gereden waardoor we wel een erg lange rit hadden, maar de natuur was wel erg mooi.

Dag 27     Zondag  3 juni 2007

Vandaag een rustdag gehouden en in de avond een diner in het hotel waar de camping bij hoort. Dit was weer in de vorm van een buffet wat prima smaakte en erg gezellig was

Dag 28     Maandag 4 juni 2007

Een flinke rondrit in de omgeving gemaakt waarbij we dicht bij de Russische grens kwamen.

Dag 29     Dinsdag 5 juni 2007

Kuusamo naar Vuokatti      280 km

Een mooie rit die ook weer heel dicht langs de Russische grens liep.
We stonden hier op een matige boerencamping. Nog even wezen tanken en we zijn weer gereed voor de rit van morgen.

Dag 30     Woensdag 6 juni 2007

Vuokatti naar Kuopio      219 km

Weer een mooie route, alleen op het laatst werd het verkeer weer wat drukker, Kuopio is een aardig grote stad.

Dag 31     Donderdag 7 juni 2007

Vandaag een excursie in Kuopio.
Eerst een rondrit door de stad die onderbroken werd door een koffie stop in Lounas-Salonki.
Na de rondrit brachten we een bezoek aan het museum van de Fins Orthodoxe kerk, wat aan ons eigenlijk niet besteed is. De lunch genoten we boven in de televisietoren van Kuopio. De vloer waarop we zaten draaide langzaam rond, zodat we onder het eten konden genieten van het fraaie uitzicht. Daarna werden we op de markt gebracht en konden we 2 uren rondbrengen in de stad. Aan het eind van de middag werden we vanuit de haven met een boot teruggebracht naar de camping.

Dag 32     Vrijdag  8 juni 2007

Kuopio naar Joensuu      169 km

Weer een mooie rit door een gevarieerd landschap.
Een borrel bij de vlag aangeboden door een deelneemster die jarig was.

Dag 33     Zaterdag  9 juni 2007

Ook nu geen rustige dag. We gingen op pad voor een rondrit met de bus waarbij we het atelier van Eva Ryynä bezochten. Ook de koffie werd daar genuttigd. Daarna op weg naar het plaatsje Iloman waar wij bij Hotelli Ilomantsi een kamerconcertje kregen van Karelische muziek. In het bijbehorende restaurant nuttigden we de lunch welke weer in de vorm van een buffet werd opgediend en wat ons weer lekker smaakte.
Na de lunch weer terug naar de camping, maar onderweg stopten we nog bij een Orthodoxe kerk.
Weer een dag met heel mooi weer

Dag 34     Zondag  10 juni 2007

Vandaag een rustdag, een mooie gelegenheid om pannenkoeken te bakken. Daar het tegen de avond ging regenen zijn we gaan zoeken naar een plaatsje binnen. Dat vonden we in de camping keuken compleet met elektrische kooktoestellen en zit gelegenheid. Eigenlijk was het net zo leuk als buiten.

Dag 35     Maandag  11 juni 2007

Joensuu naar Punkaharju      137 km

Met mooi weer vertrokken maar onderweg toch een flinke bui, maar op de camping aangekomen werd het toch weer droog.

Dag 36     Dinsdag 12 juni 2007

Vandaag heeft het bijna de hele dag geregend, pas tegen het eind van de middag knapte het een beetje op. We hebben toch nog 2 rondes jeu de boules gespeeld.

Dag 37    Woensdag  13 juni 2007

Het weer was weer opgeknapt. We zijn in de auto gestapt en hebben wat in de omgeving rondgereden. Terug op de camping hebben we de  barbecue opgetuigd en hebben we tot 10 uur heerlijk gegeten en gedronken.
Een van onze medereizigers kan door een jicht aanval geen auto rijden en is vandaag door onze begeleiding al in Lappeenranta gebracht.

Dag 38     Donderdag  14 juni 2007

Punkaharju naar Lappeenranta      134 km

Een korte rit maar zeer de moeite waard op te rijden. Ook hier onderweg weer een gratis pontje, er pasten hooguit 6 caravan combinaties op en het lokale verkeer kreeg voorrang.

Dag 39     Vrijdag  15 juni 2007

Vannacht heeft het flink gestortregend een daardoor hadden nogal wat mensen slecht geslapen. Maar er moest wel vroeg opgestaan worden omdat om 8.00 uur de bus voor de reis naar Viborg in Rusland op het programma stond. Na ca. 30 km kwamen we bij de Finse kant van de grensovergang, allemaal uitstappen om onze paspoorten door een stuurs kijkende Finse ambtenaar te laten controleren, dit duurde een half uur. Toen door naar de Russische grens waar een Russische vrouwelijke ambtenaar met lang haar korte rok en naaldhakken de bus in kwam voor paspoort controle, dit duurde maar 10 minuten. Na een paar honderd meter kwam pas de echte controle. Voor we zover waren moesten we eerst wachten op 3 bussen die voor ons waren. Toen we eindelijk aan de beurt waren moesten we weer uitstappen voor de paspoort controle. In de rij in volgorde van de namen lijst die bij de visum aanvraag hoorde moesten we langs de interessant kijkende douane ambtenaar die het paspoort moeilijk onder een lampje bekeek, iets op een toetsenbord rammelde en voor hij hem teruggaf er met een grote klap een stempel inzette. Toen de hele groep door deze poespas heen was konden we weer in de bus stappen om verder te rijden. Nu  dachten we dat we Rusland binnen waren, maar nee, na een klein stukje rijden moesten we weer stoppen en kwam er een douane ambtenaar de bus in die zowaar een glimlach op zijn gezicht kon laten verschijnen. Hij kwam controleren of zijn collega de stempels wel goed in onze paspoorten gezet had. Zo nu zijn we binnen dachten we, mis nog een controle door een juf in korte rok en hoge hakken. Deze was alleen zo aardig om na wat gesmoes met onze chauffeur ons zonder verdere controle door te laten. Voordat we in Viborg waren reden we eerst nog door een strook van 20 km waar niemand woonde. De weg was daar nog aardig maar hoe verder het land in hoe slechter de weg was. In Viborg hebben we eerst in Restaurant Pectopah koffie gedronken (bij het uitstappen werden we gelijk lastig gevallen door mensen die iets wilden verkopen en ook door kinderen die alleen maar om geld schooiden). Daarna terug in de bus een gids opgehaald en toen een rondrit door de stad. De gids was niet zo best en had een eenzijdig verhaal. Ook de stad was niet de moeite van het bezichtigen waard, wat een bende. Na de rondrit moesten we ons 2 uren zelf vermaken in de Stad. Ook dat vonden we niet zo`n succes. Maar eerst met veel moeite roebels gewisseld en daarna in een toch nog wel aardig tentje koffie gedronken. Toen in een overdekte markt nog wat Russische prullen gekocht en dan weer maar naar de bus. Die bracht ons naar de Carelia, de boot die ons via het Saimaankanaal weer terug naar Finland zal brengen.
Tijdens de 5 uur durende tocht kregen we ook nog voortreffelijk te eten en konden we in de taxfreewinkel de laatste roebels opmaken. Om 10 uur waren we in de haven van Lappeenranta waar ons paspoorten nogmaals door de Finse douane werd gecontroleerd en de bus gereed stond om ons naar de camping te brengen.

Een leuke dag maar voor ons nooit meer Rusland.

Dag 40     Zaterdag  16 juni 2007

Uitrusten va de dag van gisteren, nog wat boodschappen halen en na het eten happy hour met de finale van het jeu des boules. Ook werden de mannen alvast in het zonnetje gezet voor vaderdag

Een van onze medereizigers (Rob) heeft tijdens een fietstochtje een lichte hartaanval gekregen en is opgenomen in het ziekenhuis. Dit vervelende voorval drukte wel de stemming in de groep.

Dag 41     Zondag  17 juni 2007    Vaderdag

Lappeenranta naar Helsinki      238 km

2 stellen van de groep zijn vandaag in Lappeenranta achter gebleven om de echtgenote van Rob gezelschap te houden en waarnodig te helpen tot alles goed geregeld is.
Ondanks de zondag was het verkeer weer veel drukker, dus het afkikken is begonnen.

Dag 42     Maandag  18 juni 2007

Met de metro naar Helsinki waar we op het centraal station de gids oppikten die ons een wandel safari door de stad gaf. Helaas was ze niet zo sterk van stem zodat er in het stadsgeluid niet veel van te horen was. Na de rondleiding werden we bij de haven afgezet en stapten we op een rondvaart bootje. Tijdens de rondvaart kregen een lunch. Jammer dat het weer niet meewerkte. Voor dat we weer naar de metro gingen moesten de dames natuurlijk nog even de stad in.
Tijdens de rondvaart kreeg ik een telefoontje met het goede bericht dat Rob gedotterd was en dat er een stand was gezet en dat hij morgen het ziekenhuis mag verlaten.
De twee achtergebleven stellen komen morgen weer bij de groep

Dag 43     Dinsdag  19 juni 2007

Na de drukke dag van gisteren maar weer eens een rustige dag ingelast. Alleen nog wat laatste boodschappen en nog  even tanken.
Net na de middag kwamen de twee achtergebleven stellen weer terug bij de groep.
Na het avondeten het laatste happy hour van de reis met koffie en een drankje, ook natuurlijk nog wat laatste aanwijzingen voor de route van morgen naar de boot.
Tot onze grote verbazing kwamen tijdens deze bijeenkomst Rob en Gerda met de camper het terrein oprijden zodat de groep gelukkig weer compleet is.

Dag 44     Woensdag  20 juni

Veerboot Helsinki naar Rostock      32 km

Nog even met de metro naar Helsinki geweest en nu in de zon wat rondgekeken. Bij terugkomst zijn we langzaam aan wat gaan pakken en om 16.00 uur zijn we naar de boot vertrokken waar we na lang wachten om 21.00 uur aan boord gingen. Om 22.00 uur vertrok de boot. Nog gezellig in de bar een borrel gedronken en toen naar bed.

Dag 45     Donderdag  21 juni 2007

Rostock naar Börgerende.      38 km

Wakker geworden met alleen zee en zon in zicht door het raam van de hut. Na de douche op naar het restaurant voor het ontbijt in de vorm van een buffet. De dag op zo’n boot duurt erg lang, rondkijken zitten even naar buiten en zo de hele dag door.
Om 20.00 uur nog even een diner buffet wat goed verzorg was en prima smaakt. Om 22.00 uur lag de boot aan wal en konden we ontschepen. Het was intussen slecht weer geworden, het regende pijpenstelen. De korte rit naar de camping was geen pretje, omdat het in deze streken ook nog donker word ‘avonds. De caravan maar aangekoppeld houden staan en na een flinke borrel maar slapen.

Dag 46     Vrijdag  22 juni 2007

Börgerende naar Hatten      238 km

Bij het ontwaken scheen de zon weer en maakten we ons gereed voor de rit langs Hamburg en Bremen. Voor ons ging het erg voorspoedig, we stonden maar 10 min in de file. Om 14.00 uur waren we bij de camping waar we werden verrast door de Mittags Ruhe, waardoor we tot 15.00 moesten wachten tot we de camping op konden.
Om 19.00 uur werden we met een busje naar Hotel-Restaurant  Schützenhof gebracht waar we de afscheid bijeenkomst hielden.
Het was een leuke en gezellige avond met ook nog eens goed te eten.

Dag 47     Zaterdag  23 juni 2007

Hatten  naar Hellevoetsluis      410 km

Na nog een afscheid genomen te hebben van diverse reisgenoten vertrokken we om 09.00 uur voor de reis naar huis waar we na een voorspoedige reis om 14.00 uur aankwamen.